Η χώρα μας, όπως και άλλες χώρες αντιμετωπίζει μία πρωτόγνωρη απειλή. Σε αυτές τις κρίσιμες μέρες ποια είναι η κατάσταση που βιώνετε στο υπουργείο τουρισμού;
Αν μιλούσαμε πριν από δύο μήνες, θα σας έλεγα ότι πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Δυστυχώς όμως σήμερα δεν είναι σενάριο αλλά οδυνηρή πραγματικότητα. Είναι μία παγκόσμια υγειονομική κρίση η οποία επηρεάζει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα και προφανώς επηρεάζει και τον τουρισμό σε διεθνές επίπεδο. Πρώτη μας προτεραιότητα στον ΕΟΤ, το Υπουργείο Τουρισμού και την κυβέρνηση συνολικά είναι να διαφυλάξουμε την δημόσια υγεία. Γι αυτό και αποφασίστηκαν συγκεκριμένες απαγορεύσεις και αυστηρά αλλά αναγκαία μέτρα. Παίρνουμε δύσκολες αποφάσεις και ενεργούμε σε καθεστώς κρίσης όσο το δυνατόν πιο γρήγορα κι ευέλικτα, σταθμίζοντας τα δεδομένα που αλλάζουν καθημερινά, αλλά έχοντας και το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη μέρα η οποία αργά ή γρήγορα θα έρθει.

Τα ξενοδοχεία παραμένουν κλειστά έως το τέλος Απριλίου. Υπάρχει ενδεχόμενο να παραμείνουν κλειστά και το Μάιο;
Το κλείσιμο των ξενοδοχείων ήταν μία επιβεβλημένη απόφαση της κυβέρνησης προκειμένου να προστατευθούν οι επισκέπτες και οι εργαζόμενοί τους. Γνωρίζαμε τις επιπτώσεις αυτής της απόφασης γι΄αυτό και συνοδεύτηκε από γενναία οικονομικά και εργασιακά μέτρα στήριξης και ενίσχυσης των επιχειρήσεων (και των εργαζόμενων) που πλήττονται. Η απόφαση είναι προς το παρόν να παραμείνουν κλειστά ξενοδοχεία και καταλύματα ως το τέλος Απριλίου. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα, θα λαμβάνονται και αντίστοιχα μέτρα σε όλους τους τομείς, γιατί πρώτη προτεραιότητα, επαναλαμβάνω, είναι η ανθρώπινη ζωή.

Το πλήγμα στο τουρισμό που καταγράφεται μέχρι σήμερα σε επίπεδο προκρατήσεων εμφανίζει πτώση 40%. Ξενοδόχοι και άλλοι επαγγελματίες του κλάδου έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις τη τελευταία τριετία. Τι μήνυμα θα θέλατε να τους στείλετε;
Είναι ακόμα νωρίς για να κάνουμε μία ασφαλή αποτίμηση της ζημιάς που θα γίνει στον τουρισμό μας φέτος από την κρίση του κορονοιού. Δυστυχώς ανατράπηκε το πολύ καλό κλίμα που είχαμε επιτύχει τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο για τη χώρα μας όπου η ζήτηση στις διεθνείς αγορές ήταν ανοδική και οι προκρατήσεις ήταν αυξημένες. Θα είναι αναμφίβολα μία δύσκολη χρονιά το 2020 για τον ελληνικό τουρισμό αλλά εδώ είμαστε όλοι, με ψυχραιμία και σύνεση να δουλέψουμε περισσότερο, να συνεργαστούμε, να γίνουμε καλύτεροι από τους άλλους, να αντιστρέψουμε το κακό κλίμα και να γράψουμε μία νέα σελίδα για τον ελληνικό τουρισμό.
Οι τουριστικοί πράκτορες αρνούνται να πληρώσουν τις προκαταβολές που έχουν συμφωνηθεί με τους ξενοδόχους και ακυρώνουν διαρκώς πτήσεις. Πως μπορεί να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση, μιας και όπως γνωρίζουμε ο τουρισμός μας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις συμφωνίες με πράκτορες.
Γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι κλυδωνίζεται το οικοδόμημα του τουρισμού διεθνώς κι αυτό περιλαμβάνει tour operators, αεροπορικές εταιρίες, αεροδρόμια, καταλύματα και όλους τους συναφείς κλάδους που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το τουριστικό προϊόν. Είμαι σε συνεχή επικοινωνία με τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό και τα στελέχη μας στις ξένες πρωτεύουσες, καθώς και με παλιούς και νέους συνεργάτες μας στο εξωτερικό. Είναι ένας δύσκολος και ασύμμετρος αγώνας που δίνουν όλοι για να κρατηθεί όρθιο το τουριστικό μας προϊόν και πιστεύω ότι στο τέλος θα το καταφέρουμε.

Όλοι εναποθέτουν τις ελπίδες τους στο τουρισμό για να ανασάνουν οικονομικά. Ειδικότερα η Κρήτη. Μπορεί να σωθεί η παρτίδα; Ποιες ενέργειες ετοιμάζει ο ΕΟΤ προς αυτή τη κατεύθυνση;
Ο τουρισμός συμβάλλει στην εθνική οικονομία με 25% του ΑΕΠ και ειδικά στην Κρήτη το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 47%. Γι΄αυτό και δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη. Ο ΕΟΤ κινείται σε δύο επίπεδα: κατ΄αρχήν δημιουργούμε μία άμεση διαφημιστική καμπάνια μέσα στη κρίση που θα δίνει σήμερα το κατάλληλο μήνυμα στις αγορές του εξωτερικού. Από την άλλη, προετοιμαζόμαστε ήδη για την επόμενη μέρα που θα πρέπει να μας βρει έτοιμους να προσεγγίσουμε ξανά τις αγορές, μία και αναγκαστήκαμε λόγω των συνθηκών να διακόψουμε την διεθνή εκστρατεία προβολής της χώρας μας. Πιστεύω ότι η παρτίδα μπορεί να σωθεί φέτος αλλά θέλει πολλή δουλειά από όλους μας. Και σε αυτήν την προσπάθεια πρέπει να είμαστε όλοι μαζί – δεν περισσεύει κανείς.

Άγγλοι και Γερμανοί που αποτελούν σημαντικό μερίδιο των επισκεπτών μας έχουν πληγεί και αναμένεται να πληγούν πολύ περισσότερο από τον κορωνοϊο. Πιο προβλέπεται να είναι το αντίστοιχο αντίκτυπο στο τουρισμό μας;
Μία πολύ σημαντική παράμετρος από την οποία θα εξαρτηθούν πολλά φέτος είναι όχι μόνο ποια θα είναι η εξέλιξη της πανδημίας στην χώρα μας αλλά κατά κύριο λόγο ποια θα είναι η πορεία της στις χώρες-αγορές οι οποίες αποτελούν παραδοσιακούς «πελάτες» του τουρισμού μας. Εξίσου σημαντική παράμετρος είναι η πορεία που θα έχουν, οι αντοχές που θα δείξουν στην πίεση της κρίσης αλλά και η στήριξη που θα λάβουν οι αεροπορικές εταιρείες σε Ευρώπη και Αμερική. Δύσκολα μπορεί να κάνει κάποιος προβλέψεις αυτήν την ώρα αλλά μέσα στον Απρίλιο πιστεύω ότι η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει σε μεγάλο βαθμό.

Η καμπάνια του ΕΟΤ θα διαμορφωθεί ώστε να προσαρμοστεί, στις νέες εξελίξεις; Το γεγονός ότι και οι πιθανοί επισκέπτες έχουν πληγεί οικονομικά θα πρέπει να μας οδηγήσει σε μια επικοινωνιακή πολιτική με γνώμονα το κόστος των διακοπών; Θα πρέπει δηλαδή να αποτελέσουμε “φθηνό προορισμό” για να γίνουμε ελκυστικοί;
Είχαμε ήδη κάνει πολλές αλλαγές στον τρόπο προσέγγισης των αγορών. Προφανώς τώρα θα χρειαστεί να αναθεωρήσουμε κάποια πράγματα ξανά και να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Μία νέα πραγματικότητα θα προκύψει μετά το τέλος της περιπέτειας και εμείς οφείλουμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο έτοιμοι. Ήδη επεξεργαζόμαστε σενάρια και προτάσεις καμπάνιας της επόμενης μέρας. Θα είναι μία σημαντική μάχη στην οποία να είστε βέβαιοι ότι θα πάμε καλά προετοιμασμένοι. Η Ελλάδα είναι ένας ώριμος τουριστικός προορισμός ο οποίος έχει αποδείξει ότι αντέχει στις πιέσεις και στις κρίσεις. Πιστεύω ότι η κρίση του κορονοιού θα επισπεύσει την μετεξέλιξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος το οποίο έτσι κι αλλιώς είχε μπει το τελευταίο διάστημα σε ένα νέο κύκλο βάζοντας ως προτεραιότητα την στροφή στην ποιότητα, στην αυθεντικότητα και την ισχυρή ταυτότητα.

Κλείνοντας αυτή τη συνέντευξη, ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε να στείλετε στους συμπολίτες σας, τους επαγγελματίες και εργαζόμενους του τουρισμού;
Να μην φοβούνται, να είναι όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμοι και να έχουν πάντα στο μυαλό τους ότι η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι ξεπερνάει κρίσεις και βγαίνει από αυτές πιο δυνατή. Πιστεύω ότι τελικά ο τουρισμός μας θα αποδειχτεί πιο ανθεκτικός από έναν ιό!