Η παράταση των αυστηρών μέτρων και της αναστολής του click away στο λιανεμπόριο για άλλη μία εβδομάδα και μάλιστα κατά την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, προκαλεί την αντίδραση του εμπορικού κόσμου που μετά την απώλεια του χριστουγεννιάτικου τζίρου, τώρα «χάνει» και τον τζίρο των εκπτώσεων.

 

Η απόφαση για παράταση των αυστηρών μέτρων στο λιανεμπόριο, προκάλεσε την αντίδραση των εμπόρων, οι οποίοι προετοιμάζονταν για την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων σήμερα, με κλειστά μεν τα καταστήματά τους αλλά έστω με τη δυνατότητα της εφαρμογής του click away.

Πριν από μία εβδομάδα, η κυβέρνηση ανακοίνωνε την αναστολή μέχρι τις 11 Ιανουαρίου, του click away και της λειτουργίας των κομμωτηρίων και βιβλιοπωλείων, με τον εμπορικό κόσμο να αιφνιδιάζεται, ωστόσο να τηρεί στάση αναμονής, ευελπιστώντας ότι μία εβδομάδα αργότερα θα μπορέσει να επιστρέψει στον τρόπο λειτουργίας που ίσχυε μέσα στις γιορτές και να περισώσει έστω κάποιο μέρος του τζίρου των χειμερινών εκπτώσεων.

Μετά την ανακοίνωση ότι τα μέτρα τελικά θα παραταθούν, οι θεσμικοί εκπρόσωποι των εμπόρων εξέφρασαν την έντονη αντίδρασή τους για το γεγονός ότι το λιανεμπόριο συνεχίζει για 8η εβδομάδα σε συνθήκες lockdown, η πρεμιέρα των εκπτώσεων θα γίνει με κλειστά καταστήματα και ενώ η αγορά προέρχεται ήδη από απώλεια του εορταστικού τζίρου ύψους 2 δισ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης  EditoReal Issue 787: Ο Αλέξης επέστρεψε...

Άλλωστε όπως τόνιζε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας «δύο εβδομάδες πριν οι υπεύθυνοι δήλωναν πως η επιτυχία του click away συνίσταται στο ότι δεν προκάλεσε αύξηση των κρουσμάτων, αλλά σήμερα δεν επιτρέπουν ούτε καν αυτή τη λύση». Ο ίδιος έκανε μάλιστα λόγο για «απογοήτευση των μικρομεσαίων εμπόρων για την άνιση μεταχείριση η οποία μεταλλάσσεται γοργά σε αγανάκτηση».

Αν και οι έμποροι δεν είχαν μεγάλες προσδοκίες από το click away, εκτιμούσαν ότι μετά και την περίοδο προσαρμογής των εορτών και τη μικρή «ανάσα» που έδωσε στα μηδενικά έως τότε έσοδα τους, θα μπορούσε και στις εκπτώσεις να έχει αντίστοιχα αποτελέσματα. Θεωρούσαν παράλληλα ότι θα αποτελέσει ένα μεταβατικό στάδιο ώστε σε επόμενη φάση να επιτραπεί και η είσοδος των καταναλωτών στα καταστήματα για αγορές με προγραμματισμένα ραντεβού και με περιορισμένο αριθμό ατόμων. Πλέον όλα μετατίθενται αργότερα, με τους εμπόρους να βρίσκονται σε απόγνωση.

«Σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε για ακόμα μία φορά το λιανικό εμπόριο να είναι ο εύκολος στόχος, που ανοίγει και να κλείνει κατά βούληση, ερήμην μας. Ας μην ξεχνάμε ότι αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας που από την αρχή της υγειονομικής κρίσης σηκώνει στην πλάτη του τεράστιο οικονομικό βάρος» επεσήμανε σε ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών.

Διαβάστε επίσης  Food Trucks at Street Food Festival Crete!

Η αγορά βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με το σενάριο που μέχρι πριν από μερικές μέρες χαρακτήριζε ως καταστροφικό και οι χειμερινές εκπτώσεις, κατά τις οποίες ο τζίρος τα τελευταία χρόνια έφτανε έως και τα 5,5 δισ. ευρώ, ξεκινούν με τα καταστήματα εντελώς κλειστά, με μεγάλο όγκο εμπορευμάτων αδιάθετο στα ράφια και μοναδικό τρόπο αγορών τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Την ίδια ώρα τα στοιχεία, δείχνουν ότι η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν διαθέτει e-shop με αποτέλεσμα ουσιαστικά να «αποκλείονται» από τις φετινές εκπτώσεις. Αντίθετα οι επιχειρήσεις που διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα και κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες, έχουν ξεκινήσει από την περασμένη εβδομάδα εβδομάδα τις προσφορές στα προϊόντα τους με εκπτώσεις που φτάνουν έως και το 60%.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί υπό αυτές τις συνθήκες στην αγορά σημειώνει πως «πρέπει όλοι οι αρμόδιοι να καταλάβουν ότι πίσω από τα κατεβασμένα ρολά των εμπορικών καταστημάτων εκτυλίσσονται πλέον σοβαρά επιχειρηματικά και οικογενειακά δράματα που θα φανούν τους αμέσως επόμενους μήνες. Η απαξίωση των εμπορευμάτων και των ίδιων των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, η πλήρης απορρύθμιση της αγοραστικής κίνησης και των καταναλωτικών συνηθειών και η συσσώρευση τεράστιων οφειλών, οδηγούν σε εργαλειοποίηση της πανδημίας και σε βίαιη αναδιάρθρωση της αγοράς προς όφελος των ισχυρών πολυεθνικών και των εγχώριων αλυσίδων».

Διαβάστε επίσης  Γνωρίστε to Katharo!

 

Πηγή: insider.gr