Στα νέα δεδομένα που θα ισχύσουν από τη Δευτέρα στην αγορά, εφόσον τελικά δοθεί το «πράσινο φως» από τους λοιμωξιολόγους, ετοιμάζονται να προσαρμοστούν για ακόμη μια φορά μέσα στην περίοδο της πανδημίας, έμποροι και καταναλωτές.

 

Το άνοιγμα της αγοράς έπειτα από δύο εβδομάδες αναστολής του click away φαίνεται ότι έχει «κλειδώσει» – αν και αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση της απόφασης την Παρασκευή- καθώς αποτελεί κύριο μέλημα της κυβέρνησης αυτή τη στιγμή και ενώ ο εμπορικός κόσμος βρίσκεται σε οριακή κατάσταση. Παρά τις επιφυλάξεις που εξέφραζαν τις προηγούμενες μέρες αρκετοί λοιμωξιολόγοι κάνοντας λόγο για δίλημμα «λιανεμπόριο ή γυμνάσια-λύκεια» όσον αφορά στην προτεραιότητα για επαναλειτουργία από τη Δευτέρα, οι τελευταίες δημόσιες τοποθετήσεις τους την «δείχνουν» άνοιγμα της αγοράς με αυστηρούς ωστόσο περιορισμούς.

Οι απόψεις μελών της επιστημονικής κοινότητας διατυπώθηκαν και κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που διοργάνωσε την Τετάρτη ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών παραθέτοντας τις προτάσεις του για το άνοιγμα της αγοράς. Όπως επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το click away συνεισφέρει μόνο 4% στην υγειονομική επιβάρυνση και το click in shop αντίστοιχα, 5% ενώ όπως τόνισε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Αθανάσιος Εξαδάκτυλος «εφόσον πρέπει να κάνουμε μόνο ένα βήμα, αυτό θα πρέπει να αφορά στο λιανεμπόριο».

Διαβάστε επίσης  Το 2024 ίσως υπάρχουν ξενοδοχεία στο διάστημα

 

Click away και click in shop

Οι έμποροι πάντως εν αναμονή των ανακοινώσεων, έχουν ήδη ξεκινήσει τις προετοιμασίες στα καταστήματά τους δεδομένου ότι βρισκόμαστε σε περίοδο εκπτώσεων και τα ράφια τους είναι γεμάτα από εμπορεύματα που δεν έχουν καταφέρει να διαθέσουν στους καταναλωτές το προηγούμενο διάστημα.

Αν και δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί οι όροι με τους οποίους θα λειτουργήσει η αγορά, εκτός από το click away που θα επανέλθει όπως εφαρμόστηκε και την περίοδο των εορτών, η κυβέρνηση σχεδιάζει και την εφαρμογή του click in shop στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και τα κοσμηματοπωλεία όπου η συγκεκριμένη μέθοδος δεν φάνηκε αποτελεσματική όσον αφορά στον τζίρο τους. Φυσικά θα προβλέπεται συγκεκριμένος αριθμός ατόμων μέσα στα καταστήματα με βάση τα τ.μ., προκαθορισμένο ραντεβού των καταναλωτών καθώς και χρονικό όριο για την παραμονή τους ενώ σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζονται και άλλοι περιορισμοί ώστε να αποφευχθεί συνωστισμός και αύξηση της κινητικότητας.

Στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως αρκετοί καταναλωτές έχουν αρχίσει να επικοινωνούν με τις επιχειρήσεις προκειμένου να κλείσουν ραντεβού για τη Δευτέρα ενώ υπάρχουν σε εκκρεμότητα και παραγγελίες που έχουν μείνει ανεκτέλεστες από τις 3 Iανουαρίου που ανακοινώθηκε η αναστολή του click away. Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν e-shop ετοιμάζονται να επαναφέρουν τις πλατφόρμες στις οποίες οι καταναλωτές κλείνουν τα ραντεβού τους με τα καταστήματα.

Διαβάστε επίσης  Κοκλώνης: Πώς ο Τζάστιν Μπίμπερ τον… βοήθησε στο να γίνει γνωστή η εταιρεία του στην Αμερική

Για τους εμπόρους το άνοιγμα της αγοράς έστω και υπό αυστηρούς περιορισμούς αποτελεί την ύστατη ελπίδα ιδιαίτερα εν μέσω των χειμερινών εκπτώσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων καταγράφουν τζίρο περίπου 5 δισ. ευρώ. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης μάλιστα την Πέμπτη έκρουσε τον «κώδωνα του κινδύνου» κάνοντας λόγο για «ώρα μηδέν στο εμπόριο». Όπως επεσήμανε παραθέτοντας οικονομικά στοιχεία του ενεαμήνου του 2020 της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφηκε τεράστια πτώση έως 50% στους 39 από τους 43 κλάδους του λιανεμπορίου. Αν σε αυτό, σημείωσε, προστεθεί η ασύλληπτη ζημιά της εορταστικής περιόδου και χαθεί και η εκπτωτική περίοδος η οποία ήδη έχει ξεκινήσει από τη Δευτέρα, τότε θα αφανισθεί μία στις δύο εμπορικές επιχειρήσεις.

 

Πηγή: insider.gr