Με ηλεκτρονικά και σκιώδη διόδια θα λειτουργήσει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης ώστε το έργο να δώσει το απαιτούμενο «μαξιλάρι» εσόδων στον μελλοντικό παραχωρησιούχο που έχει να αντιμετωπίσει τους χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους.

 

 

Η νέα σύμβαση παραχώρησης που υπολογίζεται να ξεπεράσει το 1,7 δισ. είναι προ των πυλών με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επιμένει στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στις 8 Μαίου.

Όπως εξήγησε χθες ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο νέος αυτοκινητόδρομος θα εφαρμόσει για πρώτη φορά στην χώρα μας τα σκιώδη διόδια, τα οποία λέγονται έτσι γιατί δεν φαίνονται.

Στην πραγματικότητα, η πολιτεία θα επιδοτεί το αντίτιμο του διοδίου μόνο όμως για τους χρήστες που περνούν το δρόμο και πληρώνουν (και όχι όπως σε άλλες συμβάσεις παραχώρησης που η επιδότηση καλύπτει και μηδενικές διελεύσεις).

Αυτό γίνεται για να ισορροπήσει το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου καθώς ο ΒΟΑΚ είναι ένα περίπλοκο και σύνθετο έργο, που λόγω των περιορισμένων μετακινήσεων μεταξύ διαφορετικών νομών, δεν παράγει έσοδα από διελεύσεις.

Τα διόδια στον ΒΟΑΚ θα είναι ηλεκτρονικά, κάτι που σημαίνει ότι ο οδηγός δεν θα σταματά σε μετωπικούς σταθμούς διοδίων που δεν θα υπάρχουν αλλά θα καταγράφεται στην είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να χρεώνεται ηλεκτρονικά για να πληρώσει το ανάλογο αντίτιμο.

Όπως εξήγησε χθες ο κ. Καραγιάννης, οι μετακινήσεις μεταξύ Χανίων και Ηρακλείου είναι κυρίως τοπικού χαρακτήρα καθώς οι δύο πόλεις προσεγγίζονται χωριστά είτε με πλοίο ή με αεροπλάνο. «Ως εκ τούτου οι μετακινήσεις είναι λίγες. Εάν ήταν περισσότερες, δε θα χρειαζόμαστε σκιώδη διόδια» είπε.

Διαβάστε επίσης  3η Βραδιά Αντικρυστού στα Χανιά – Γιώργος Φραντζεσκάκης-Γιώργος Στρατάκης live @ Pistapark (02/8)

Επειδή επομένως τα έσοδα από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης δεν επαρκούν για την πληρωμή των δανείων και την συντήρηση του έργου, υπάρχει η πρόβλεψη, το δημόσιο να καταβάλλει ένα επιπλέον διόδιο πάνω σε αυτό που πληρώνει ο χρήστης και αυτό είναι το σκιώδες.

Το ύψος αυτού του ποσοστού της επιδότησης αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με την κρατική χρηματοδότηση αποτελούν στοιχεία του διαγωνισμού.

Τα διόδια θα καλύψουν όλο το Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο μήκους 107 χιλιομέτρων, τον οποίο το Δημόσιο χρηματοδοτεί με 800 εκατ. ευρώ (600 εκατ. ευρώ ΕΣΠΑ και 200 Ταμείο Ανάκαμψης).

Τα διόδια θα είναι αναλογικά, κάτι το οποίο επανέλαβε χθες η πολιτική ηγεσία θα λειτουργήσει και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους. Μάλιστα για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων το υπουργείο έχει εξασφαλίσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης.

 

Πηγή: hania.news